img article wiezijnwij 2

Over ons
De Didactiekcommissie Frans van de Vereniging van Leraren in Levende Talen is een commissie van het Sectiebestuur Frans. De DC Frans bestaat uit een aantal leden (m/v) die regelmatig bij elkaar komen om activiteiten te bedenken waar docenten Frans in het VO iets aan zouden kunnen hebben. U moet dan bijvoorbeeld denken aan ideeëndagen met workshops over praktische en actuele onderwerpen. Deze activiteiten leveren vaak leuke en bruikbare materialen op cd-rom op die voor een bescheiden prijs kunnen worden aangeschaft.
Verder zijn we altijd aanwezig op congressen en studiedagen die vanuit de Levende Talen worden georganiseerd.

Leden van de Didactiekcommissie zijn Laura Fontijne (coördinator), Rob de Ridder, Joeri Visser, Julie Dassaud, Lisanne de Goede, Pim Voerman en José Buijs. Voor vragen kunt u terecht bij: Laura Fontijne  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Producten van de didactiekcommissie
In de loop der tijden zijn de volgende producten gemaakt:
- escape games (zoals La mort mystérieuse de Jacques Vaché)
- lesmateriaal op verschillende ERK-niveaus bij films (zoals Les Hirondelles de Kaboul, Ma vie de courgette en Dilili à Paris)
- leesopdrachten bij leesboekjes (Jean-Paul et ses bons amis, Xavier-Laurent Petit: Maestro, Max en Lili)
- opdrachten voor de diverse vaardigheden bij kleine filmpjes op verschillende ERK-niveaus (Minuscule)
- diverse opdrachten op verschillende ERK-niveaus, die geschikt zijn voor projecten (zoals La Grande Guerre en Vincent van Gogh)

Het materiaal bij de escape games omvat tevens een instructiefilmpje hoe je een dergelijke game kan maken. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan het inzetten van escape games in de bovenbouwklassen: examification

Het materiaal bij films omvat opdrachten zoals avant le film, pendant le film, après le film.
Bij avant le film gaat het vaak om het activeren van voorkennis, bespreken van thematiek, opdrachten bij de bande annonce, kennismaken met personages.
Bij pendant le film zijn de opdrachten gemaakt ter ondersteuning van begrip, inhoud en thematiek.
Bij après le film vindt u allerlei opdrachten ter verwerking en reflectie van het thema en creatieve opdrachten.

Het materiaal bij de leesboekjes omvat eveneens opdrachten in de trant van ‘avant la lecture’, ‘la lecture  en’ après la lecture’. Bij ‘La lecture’ gaat het om diverse opdrachten per hoofdstuk of per meerdere pagina’s.

Hoe te bestellen?
Klik hier voor het overzicht en de prijzen en klik hier voor het bestelformulier (beide in Word).

De Ideeëndag
Elk jaar organiseert de Didactiekcommissie, in begin oktober, een studiedag rond een bepaald thema. Een greep uit de onderwerpen is: differentiatie, activerende werkvormen, gebruik van actualiteit en van authentiek materiaal in de lessen en het eenvoudig organiseren van internationaliseringprojecten.
Na de studiedag ga je met vele ideeën en een tas vol direct bruikbaar materiaal weer naar huis. Dit lesmateriaal is inzetbaar voor alle niveaus van het voortgezet onderwijs en geschikt voor zowel onder- als bovenbouwklassen.

Waarom lid worden van de sectie Frans, en hoe?

 

"Om mijn repertoire uit te breiden en deskundigheid te vergroten op het gebied van vreemde talendidactiek."

 

"Om gezamenlijk actie te ondernemen voor behoud van het vak."

 

Folder SBF Suzan

 

Als je op deze foto klikt, download je een pdf-document met argumenten voor het lidmaatschap van de sectie Frans van Levende Talen. Ga naar deze pagina om lid te worden.